Waarom doen we het nog?

Verdienmodel op basis van uren is ouderwets

Even een overweging om het weekend mee in te gaan en ik hoor graag jullie mening.

In de wereld van consultancy is het traditionele verdienmodel op basis van uren lang de norm geweest. Consultants worden betaald voor het aantal uren dat ze werken, ongeacht het eindresultaat van hun werkzaamheden.

Echter, bijna elke sector heeft zich in de afgelopen decennia inhoudelijk en qua verdienmodel ontwikkeld. Ik verbaas me elke dag weer waarom dit nog steeds beperkt het geval is in de adviessector. De gangbare inzethonorering is tenslotte in het nadeel van de klant. Met snel goed resultaat opleveren, doet de adviseur aan broodroof. Langer aan de gang blijven, levert meer op.  Het gevolg: uurtje-factuurtje werkt inefficiëntie in de hand. Dat het merendeel van de adviseurs eraan vasthouden begrijp ik nog, maar vreemd genoeg is er ook weinig vernieuwingsdrang bij klanten.

Is dat apathie, gebrek aan durf en creativiteit of heeft het te maken met de wijze waarop budgetten ter beschikking worden gesteld?

Dit model is niet alleen inefficiënt, maar ook onnodig ouderwets. Gelukkig is er een kentering gaande. Steeds meer consultants en opdrachtgevers zien het nut niet meer in van dit ouderwetse model en zoeken naar alternatieven.

Anders is beter

Volgens een onderzoek* van de Universiteit van Amsterdam blijkt ook nog eens dat consultants gemiddeld maar 60% van hun tijd daadwerkelijk besteden aan werk voor opdrachtgevers. De overige 40% gaat op aan overleg, administratie en het opzetten van nieuwe projecten. Dit betekent dat opdrachtgevers in feite veel te veel betalen voor het werk dat consultants daadwerkelijk leveren.

Bovendien is het verdienmodel op basis van uren inflexibel en kan het leiden tot ontevredenheid bij zowel consultants als opdrachtgevers. Consultants die hard werken en veel uren maken, krijgen niet altijd een goede beloning, terwijl opdrachtgevers soms te veel moeten betalen voor werk dat niet altijd van hoge kwaliteit is.

De nieuwe generatie consultants is gelukkig gefocust op het leveren van meer toegevoegde waarde en op zoek naar nieuwe en innovatieve manieren om te werken en te verdienen. Het traditionele verdienmodel op basis van uren begint hen steeds meer tegen te staan.

Alternatieven voor het verdienmodel op basis van uren

Gelukkig zijn er tal van alternatieven voor het verdienmodel op basis van uren waar consultants en opdrachtgevers op terug kunnen vallen. Steeds meer consultants stellen zich open voor alternatieven, zoals het werken op basis van resultaat, het delen van risico’s met opdrachtgevers of andere disruptieve verdienmodellen.

Wat de nieuwe modellen echter gemeen hebben: honorering heeft een meer directe link met de het resultaat waardoor leren en continu verbeteren steeds de drijfveer blijft voor de adviseur. Dit biedt niet alleen meer flexibiliteit en vrijheid voor consultants, maar ook meer kwaliteit voor opdrachtgevers, die niet langer vastzitten aan ondoorzichtige aanpakken met vaste uurtarieven.

Volgens het International Management Institute** heeft het werken op basis van andere aanpakken voor zowel consultants als opdrachtgevers talloze voordelen. Consultants krijgen de kans om hun eigen tijd en middelen beter te beheren en zich te concentreren op de belangrijkste taken. Opdrachtgevers profiteren van een grotere flexibiliteit, beter resultaat en kunnen sneller inspelen op veranderingen in de markt.

Nieuwe inzichten veranderen het spel

Bovendien zijn er tal van nieuwe technologieën, inzichten en evidence based aanpakken beschikbaar die het werk van consultants kunnen verbeteren, vergemakkelijken en efficiënter maken, waardoor het traditionele verdienmodel op basis van uren steeds minder relevant wordt.

Hier worden klanten beter van en op basis van die referenties komen adviseurs nog beter in het werk. Win-win zou je zeggen. Laten we ervoor zorgen dat 2023 het jaar wordt van de omslag, de vernieuwing. Afgesproken?

Bronnen:

*Universiteit van Amsterdam (2022). “Efficiëntie in consultancy: een onderzoek naar de tijdsbesteding van consultants.”

**International Management Institute (2021). “Resultaatgericht werken in consultancy: een onderzoek naar de voordelen voor zowel consultants als opdrachtgevers.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij gebruiken alleen functionele cookies op deze website om je gebruikerservaring te verbeteren. Dus geen marketing en tracking cookies.