Onderzoeksresultaten liegen niet

er was eens …

…een organisatie die in cirkeltjes ronddraaide. Onlangs werden we weer gevraagd om een vastgelopen verandertraject vlot te trekken bij een van de grootste zorgorganisaties van het land. Vele externen hadden hun vingers er al aan gebrand. Dus onze gedachte: het lijkt dan logisch dat meer van hetzelfde niet de oplossing is!

Toch was dat wel de verwachting van directie en management. Vreemd. Het is een gekke reflex om steeds dezelfde aanpak te herhalen, ook als deze heeft bewezen niet te werken. We zouden adviesborden niet zijn als we ze niet zouden proberen te overtuigen om uit de comfortzone te stappen (die eigenlijk niet zo comfortabel bleek). Gelukkig stond men er voor open.

Een ezel stoot zich geen twee keer…

Dat zou je zeggen, maar organisaties hebben de neiging om steeds weer te vervallen in usance aanpakken. Het inhuren van consultants om organisatievraagstukken op te lossen is een populaire aanpak, maar zelf onderzoeken en oplossen is vaak beter volgens verschillende wetenschappelijke onderzoeken. En praktijkervaringen ondersteunen deze bevindingen.

Zelf onderzoeken bevordert het begrip en eigenaarschap van de oplossing bij de medewerkers en vergroot de kans op duurzame verandering. Daarnaast zijn interne middelen vaak goedkoper en sneller beschikbaar dan externe consultants.

Onderzoeksresultaten liegen niet

Een recent onderzoek door McKinsey & Company (2020) toonde aan dat interne teams gemiddeld twee keer zo snel werkten als externe consultants en bovendien een betere resultaat behaalden. Een ander onderzoek uitgevoerd door de Universiteit van Cambridge (2019) concludeerde dat interne teams meer waardering hadden voor de aanbevelingen en oplossingen van het eigen team, in vergelijking met die van externe consultants.

In het kort: zelf onderzoeken en oplossen van organisatievraagstukken is beter dan inhuren van consultants omdat het begrip en eigenaarschap vergroot, duurzame verandering bevordert, goedkoper en sneller is.

Ze leefden nog lang en gelukkig

En zo geschiedde bij onze klant. En hup, nu springen we weer op ons paard om onze missie voort te zetten: meer organisaties wakker schudden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij gebruiken alleen functionele cookies op deze website om je gebruikerservaring te verbeteren. Dus geen marketing en tracking cookies.