De kracht van een duidelijk doel

Soms kom je ze weer tegen

Onlangs waren we bij een CEO die doelgericht werken afdeed als een té systeemtechnische aanpak. Organisch met medewerkers naar oplossingen meanderen was volgens hem de manier bij uitstek om iedereen gelijkwaardige inbreng te laten hebben. Helaas bleek er een hoop frustratie in de organisatie over het ongeleide beleid.

Een duidelijk en concreet doel is juist van groot belang voor organisaties om succesvol te zijn. Veel organisaties worstelen echter met het formuleren van een helder doel en weten niet goed hoe ze dat kunnen bereiken. Ze ontplooien veel activiteiten, maar hebben geen idee of deze bijdragen aan hun missie en visie. Dit leidt tot verspilling van tijd, geld en energie en tot frustratie en demotivatie bij medewerkers.

Een goed doel geeft richting, focus én motivatie

Een goed doel geeft richting, focus en motivatie. Het helpt bij het stellen van prioriteiten, het maken van keuzes en het meten van resultaten. Het zorgt voor betrokkenheid, samenwerking en innovatie en inspireert klanten, partners en stakeholders om zich aan te sluiten bij de organisatie.

Een doel is meer dan een wens of droom

Een doel is meer dan alleen een wens of droom. Het is een concrete en specifieke beschrijving van wat de persoon of organisatie wil bereiken, voor wie, waarom en wanneer. Het is te vergelijken met een navigatiesysteem: door het doel in te voeren, kan je zien wanneer je afwijkt van de weg om het doel te bereiken en kan je bijstellen. Zonder een goed doel, is het onmogelijk om te beoordelen of activiteiten bijdragen aan de organisatie en waar je naartoe gaat.

Stiekem doen we het allemaal

Opvallend genoeg omarmen veel mensen die doelgericht werken in hun professionele leven afwijzen, dit concept juist in hun vrije tijd. Denk maar aan samenwerkingsverbanden zoals sportclubs, verenigingen en andere initiatieven. Hier werken ze stap voor stap naar een gemeenschappelijk doel, of het nu gaat om een belangrijke wedstrijd op zondag, het bouwen van een spectaculaire praalwagen voor de optocht, of het samenstellen van de perfecte maaltijd voor een familiereünie. Deze doelen geven richting, betekenis en plezier aan de activiteiten die ze ondernemen. Ze bevorderen een gevoel van saamhorigheid, discipline en prestatie.

Het formuleren van een goed doel

Een voorbeeld van een goed doel is: “Wij willen in 2025 de marktleider zijn in duurzame energieoplossingen in Nederland, door onze klanten te voorzien van kwalitatieve producten en diensten die bijdragen aan een beter milieu en een lagere energierekening.” Een doel is geen eenmalig vastgesteld punt. Het is iets wat je voortdurend communiceert, evalueert en bijstelt. Het is iets wat je vertaalt naar concrete acties, projecten en processen. Het is iets wat je viert als je het behaalt, of van leert als je het niet haalt.

Communicatie van het doel

Een doel is niet alleen iets voor de organisatie, maar ook iets wat je deelt met medewerkers en je klanten. Het is iets wat je afstemt op hun behoeften, wensen en verwachtingen. Het is iets wat je samen nastreeft, ondersteunt en realiseert.

Daarom beste CEO, een helder doel zal je helpen om de inspirerende en gerichte inbreng van alle medewerkers te benutten. Volg deze stappen om een goed en inspirerend zakelijk doel te formuleren.

  1. Definieer het doel in SMART-termen
  2. Communiceer het doel voortdurend naar alle belanghebbenden
  3. Vertaal het doel naar concrete acties, projecten en processen

Heeft jouw organisatie al een duidelijk doel? Zo ja, hoe communiceer je dat naar binnen en buiten? Zo nee, hoe ga je dit formuleren en implementeren? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en tips in de reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij gebruiken alleen functionele cookies op deze website om je gebruikerservaring te verbeteren. Dus geen marketing en tracking cookies.